Pozycjonowanie satelitarne
Pozycjonowanie satelitarne to innowacyjna odmiana podejścia do pozycjonowania. Zamiast sprawiać by rosła pozycja strony docelowej, tworzy się kilka stron internetowych – każda skupiona na innej frazie. Dzięki temu uzyskuje się kilka bardzo ciekawych efektów marketingowych. W tym artykule dowiesz się jakie pozytywy ma taki rodzaj pozycjonowania.
Łatwiej pozycjonować jedną frazę
Dzięki temu, że dla każdej frazy budujemy oddzielną stronę docelową, łatwiej jest uzyskać wysoką pozycję dla każdej z fraz. Budując witrynę wielotematyczną, taką jak wielobranżowy sklep, bardzo trudno jest zdecydować która fraza na stronie głównej ma być wiodąca. Zazwyczaj główne frazy to po prostu kategorie w sklepie. W związku, z tym, że żadna z fraz nie jest główna, trudno jest uzyskać pozycję w TOP10. Google widzi niejako, że strona porusza wiele tematów, a to zgodnie z powiedzeniem „jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego” daje wyraźny sygnał, że witryna nie specjalizuje się w żadnym z tematów wystarczająco. Co z tym idzie nie jest to wartościowa witryna. Jednak gdy pozycjonujemy przy pomocy stron satelit, każda ze stron może specjalizować się w jednym konkretnym temacie. Gdy strona satelita jest monotematyczna i w dobry sposób wyczerpuje merytorycznie temat, Google traktuje ją dużo przychylniej, oceniając jako bardziej wartościową dla internautów. Wyraźnym tego efektem jest wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo sami internauci dużo bardziej cenią sobie witryny które są specjalistycznymi poradnikami, lub źródłami wiedzy w jednej dziedzinie. Budując kilka stron satelit oczywiście musimy włożyć w to sporo pracy. Nie mogą to być strony śmieciowe. Każda z nich będzie oznaczona naszym logo i musi godnie reprezentować naszą markę w internecie.
Pozycjonowanie z filtrem
Inną korzyścią płynącą z pozycjonowania satelitarnego jest odporność na zmiany algorytmu Google. Więcej – Pozycjonowanie stron satelit jest odporne w pewnym sensie na filtry i bany które może nałożyć Google na witryny które uzna, że są spamem. Jak to działa?
Google przy ocenie, śmieciowej witryny bierze pod uwagę między innymi ilość dodawanych linków w czasie. gdybyśmy chcieli pozycjonować sklep w którym jest 10 kategorii i codziennie dla każdej kategorii dodawać po 10 linków na preclach, forach i katalogach i innych miejscach, daje nam to 100 linków dziennie kierujących do jednej witryny. Raczej nie spodoba się to naszej ulubionej wyszukiwarce. Może to spowodować nałożenie filtra lub bana.
Ale jeśli pozycjonujemy przy pomocy satelit, sprawa wygląda zupełnie inaczej. Mając 10 kategorii w sklepie, tworzymy 10 stron satelit. Każda na innej domenie. Dodajemy tyle samo linków – 10 dla każdej satelity – Google traktuje to całkiem inaczej. Linkowanie wygląda dużo bardziej naturalnie. Kierujemy linki do 10 różnych domen. Nawet jeśli Roboty Google zwęszą gdzieś spam, to istnieje małe prawdopodobieństwo, że nałożą filtr na wszystkie 10 domen o ile w ogóle coś takiego będzie miało miejsce. Poza tym nasza domena główna – sklep internetowy – jest całkowicie bezpieczna, bo nie linkujemy do niej wcale. Nawet linki prowadzące ze stron satelit nie przenoszą mocy pozycjonowania, ponieważ są to linki tylu no-follow. Na chwilę obecną nie jest jasne, czy takie linki mają jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie, ale nie zaobserwowano negatywnego wpływu nawet przy olbrzymiej ilości linków – no-follow.
A co jeśli Twój sklep już ma filtr lub nawet bana od google? Wtedy pozycjonowanie satelitarne, może być jedynym sposobem na pozyskanie ruchu z wyszukiwarki. Twój sklep może i nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, ale nie oznacza to, że nie może tam się znaleźć 10 domen stron satelit które w tym celu zakupisz. No i wracasz do gry.
Budowanie stron satelitarnych
Budując strony satelity, trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które mogą zaważyć o powodzeniu całego przedsięwzięcia. Poruszymy kilka kluczowych elementów strony w pozycjonowaniu satelitarnym:
- Treść strony głównej
- Strony produktów/usług
- Linki
- Adresy Fizyczne
- Wygląd strony
- Domena
Treść strony głównej
Strona główna powinna być przejrzysta i skupiona na frazie na którą pozycjonujemy. Oczywiście nie chcemy spamować. Strona musi wyglądać naturalnie, tak jakby to była strona firmowa. Należy zadbać o odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Nie można jednak zapomnieć o naturalnych elementach strony głównej takich jak menu, slider, kilka kolumn i wierszy z opisem działalności no i stopka. Na stronie głównej nie może zabraknąć zdjęć produktów lub usług które oferujemy.
Strony produktów na satelitach
Strony produktów powinny być podobne w wyglądzie do stron produktów w sklepie – czyli nazwa, zdjęcie i opis produktu. Trzeba pamiętać, że o ile nazwa i zdjęcie lub wiele zdjęć – mogą być takie same jak w sklepie – to już opis musi się różnić. Chcemy unikać zduplikowanej treści (duplicated content). Na stronie produktu nie musi być ceny, chociaż można ją umieścić. Ważną różnicą jest brak przycisku „dodaj do koszyka”. Można zamieścić przycisk „przejdź do sklepu”, „zobacz w sklepie” lub rzadziej „kup teraz”, który to będzie jednocześnie linkiem no-follow do strony produktu w sklepie. Treść strony musi być bardzo zachęcająca, tekst musi być bardzo dobrze zredagowany, tak by zachęcić do zakupów. Warto powtórzyć przycisk przejścia do produktu w sklepie, jeszcze na samym dole strony.
Linki
Trochę już napisaliśmy o linkach. Linki wewnętrzne strony satelity muszą być bardzo dobrze opisane. Nie może zabraknąć w nich parametru title, który trafnie będzie opisywał podstronę docelową. Dobrze zbudowana nawigacja po stronie, jest niezmiernie ważna. Musimy pamiętać, że często strona satelita, będzie dla wielu klientów pierwszym miejscem w którym zetknie się on z naszą firmą, produktem lub usługą. Ze strony satelity nie powinien wychodzić żaden link typu follow. Dzięki temu nie straci ona mocy, którą damy jej poprzez linkowanie.
Adresy fizyczne
W stopce i na podstronie kontakt warto umieścić adres fizyczny naszej firmy – taki sam jaki mamy podany w sklepie i na Google maps. Należy pamiętać, aby adres fizyczny był wpisany w identyczny sposób w tych wszystkich miejscach. Dzięki temu uzyskamy wyższe pozycje w google maps, oraz w wynikach wyszukiwania lokalnego. Poza tym podanie prawdziwego adresu zwiększa zaufanie naszych klientów. Pamiętajmy aby wszędzie podawać taki sam adres. Nie chcemy przecież wyglądać jak przysłowiowa „firma krzak”.
Wygląd strony
Wygląd strony powinien bezpośrednio nawiązywać od wyglądu naszej strony docelowej (sklepu internetowego). Klient wchodzący na stronę satelitę, nie może mieć wątpliwości na czyjej stronie jest. Od raz ma się przyzwyczajać do naszej marki. Dlatego musimy zadbać o identyczne logo, kolory i podobny układ graficzny. Sposób nawigacji również powinien mieć podobny schemat jak na naszej docelowej stronie.
Domena
Budując strony satelitarne musimy zakupić dodatkowe domeny. Ponieważ głównym celem stron satelit będzie uzyskiwanie wysokich pozycji, warto zainwestować w takie, które będą miały w nazwie słowa kluczowe. Najlepiej jeśli będą to całe frazy. Często takie domeny są już zajęte, dlatego warto poszukać nazw z dopiskiem -net, -online, -24, lub innym często spotykanym który wpada w ucho i dobrze się kojarzy z działalnością internetową. Jeśli decydujemy się na odkupienie już istniejących domen, warto sprawdzić ich historię i pozycję w rankingach. W sieci jest wiele narzędzi które pozwolą nam w łatwy sposób ocenić wartość domeny jeszcze przed zakupem.
Pozycjonowanie nic Ci nie daje? Przejdź na pozycjonowanie satelitarne
Podsumowując – pozycjonowanie satelitarne może być rozsądną alternatywą klasycznego pozycjonowania, szczególnie dla witryn wielotematycznych, takich jak sklepy internetowe. Strony satelity uzyskują wysokie pozycje łatwiej niż inne witryny, poza tym zabezpieczają domenę docelową przed skutkami filtra lub bana od google.
Skorzystaj już dziś z pozycjonowania satelitarnego razem z firmą Olinet z Konstancina: